• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
טיפול התנהגותי

ניסוי מבוקר בטיפול בנדודי שינה באמצעות אימון שינה אינטנסיבי

מחקר שבחן טיפול באמצעות אימון אינטנסיבי לשינה מצא כי לטיפול השפעה מהירה ומיטיבה על מדדים שונים של שינה בקרב הסובלים מאינסומניה

10.04.2012, 11:05

אינסומניה כרונית היא הפרעה מטרידה, ויש לה השפעה ניכרת על הסובלים ממנה. אחד המודלים להסבר הפרעה זו הוא מודל התניה, לפיו תקופה קצרה של אינסומניה הקשורה לאירוע חריף (דחק או עוררות מוגברת) מובילה לאירועים חוזרים של ערנות ותחושת מצוקה בעת שהייה במיטה, והללו גורמים לכך שהאדם מקשר את ההימצאות במיטה או בחדר השינה לחוסר שינה ולחרדה. הלחץ והדאגה הנגרמים עקב הפחד מחוסר היכולת לישון, בשילוב עם חוסר השינה, גורמים להפרעה להפוך לכרונית. נמצא כי אינסומניה עשויה להימשך שנים.

אינסומניה (אילוסטרציה)

אינסומניה (אילוסטרציה)

מחקרים רבים תומכים בטיפול התנהגותי לאינסומניה. הטיפול השכיח ביותר הוא Stimulus Control Therapyי(SCT). בטיפול זה מבוצעת התניה של הירדמות מהירה על מנת לשנות את ההתניה שנלמדה קודם לכן. זהו הטיפול המומלץ כיום על-ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת שינה, אולם תחילת השפעתו של הטיפול מאוחרת יחסית, והוא כרוך בישנוניות ובעייפות בתחילת הטיפול, המובילים לקושי מבחינת ההיענות לטיפול. במקרים רבים מטופלים הסובלים מאינסומניה אינם מטופלים, או מטופלים בטיפול תרופתי.

Intensive Rapid Sleep Retrainingי(ISR) היא שיטת טיפול נוספת, המבוצעת במשך 25 שעות במצב של חוסר שינה. במצב זה מאפשרים למטופל להירדם פעמים רבות, ומעירים אותו לאחר פרק זמן קצר, כך שתוך פרק זמן קצר נלמדת, למעשה, הירדמות מהירה. מחקר זה השווה בין שיטה זו, שיטת SCT, שילוב של שתי השיטות, וטיפול בסיסי בהיגיינת שינה.

המחקר כלל 79 מתנדבים שגויסו מהקהילה באמצעות עלונים ופרסומים בעיתונות. המשתתפים חולקו ל-4 קבוצות. קבוצה אחת טופלה ב-ISR, קבוצה נוספת ב-SCT, קבוצה שלישית בשילוב של שתי השיטות (ISR+SCT) וקבוצה רביעית שימשה קבוצת ביקורת, וקיבלה הנחיה להיגיינת שינה בלבד. נכללו משתתפים בני 18–65 שנים, שסבלו מאינסומניה במשך 16±13.6 שנים, ללא מחלות אחרות העשויות לגרום להפרעה בשינה (כגון כאב כרוני, הפרעה דו-קוטבית או chronic fatigue syndrome).

תוצאות הטיפול נמדדו באמצעות אקטיגרפיה, יומני שינה ושאלונים שמילאו המשתתפים.

בשתי הקבוצות שטופלו ב-ISR (כלומר ISR בלבד או ISR+SCT) נמצא זמן שינה כללי (TST – total sleep time) ממושך יותר לאחר הטיפול לעומת המצב לפניו. בשתי הקבוצות שטופלו ב-SCT נמצא שיפור במשך הערות לאחר ההירדמות (WASO – wake time after sleep onset) לעומת המצב לפני הטיפול.

משך הזמן עד להירדמות (SOL – sleep onset latency) היה קצר יותר בקבוצת ISR+SCT בהשוואה לקבוצת הביקורת ולקבוצת SCT בלבד, והיה קצר יותר בקבוצת ISR בלבד בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא נמצא הבדל מובהק בין קבוצת SCT בלבד לקבוצת הביקורת.

בשבוע הראשון לטיפול נמצאה ירידה מובהקת ב-SOL בהשוואה לקבוצת הביקורת בקבוצת ISR+SCT בלבד. עד תום הטיפול נמצאה ירידה מובהקת בכל קבוצות הטיפול בהשוואה לקבוצת הביקורת, ולא נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצות הטיפול.

משך השינה הכללי היה ארוך יותר בקבוצת ISR+SCT ובקבוצת ISR בלבד בהשוואה לקבוצת הביקורת, וכן בהשוואה לקבוצת SCT בלבד. בשבוע הראשון לטיפול חלה עלייה מהירה בזמן השינה הכולל בקבוצת ISR בלבד בהשוואה לקבוצת הביקורת ולקבוצת ISR+SCT. גם בקבוצת ISR וגם בקבוצת ISR+SCT נמצא משך שינה כללי ארוך יותר מאשר בקבוצת SCT בלבד בשבוע הראשון. לאחר תום הטיפול עדיין היה משך השינה הכולל ארוך יותר בקבוצות ISR+SCT ו-ISR בלבד בהשוואה לקבוצת הביקורת, ובקבוצת ISR+SCT בהשוואה לקבוצת SCT בלבד.

מבחינת משך הערות לאחר תחילת השינה (WASO) פרק זמן זה היה קצר יותר בקבוצות SCT וכן ISR+SCT מאשר בקבוצת הביקורת, ובקבוצת ISR+SCT בהשוואה לקבוצת ISR בלבד.

החוקרים מסכמים כי טיפול ISR, שהוא קצר ואינטנסיבי, יכול להיות טיפול יעיל עבור מטופלים הסובלים מאינסומניה, בעיקר בשילוב עם טיפולים התנהגותיים מסורתיים. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לברר לאילו מטופלים הטיפול מתאים ביותר.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Harris et al.;A randomized controlled trial of intensive sleep retraining (ISR): a brief conditioning treatment for chronic insomnia, Sleep. 2012 Jan 1;35(1):49-60.

נושאים קשורים:  טיפול התנהגותי,  אינסומניה,  intensive sleep retraining,  מחקרים
תגובות
אוטה
29.03.2012, 09:57

מגניב.

איפה עושים את זה בארץ?

יש מי שניסה בבית (בלי EEG)?