PD

העדפת המטופל לטיפולים מכניים תומכים למחלת פרקינסון מתקדמת

מחקר חדש מבהיר את תפיסת המטופלים על האפשרויות הטיפוליות במחלת פרקינסון מתקדמת. ממצאים אלו עשויים לשפר את התקשורת בין מטופלים לקלינאים, ולספק ראיות על העדפות המטופלים על מנת ליידע קובעי החלטות ורגולציה

15.08.2017, 14:20

טיפולים יעילים למחלת פרקינסון מתקדמת שלא נשלטת תחת טיפולים פומיים כוללים טיפולים מכניים כמו DBSי(Deep Brain Stimulation) ועירוי levodopa-carbidopa מתמשך לתריסריון דרך משאבה ניידת.

מחקר חדש בוצע במטרה לכמת את העדפות המטופלים לטיפולים אלו.
המחקר התבסס על סקר מבוסס אינטרנט שכלל 401 מטופלים בארה"ב. ניסוי discrete-choice נעשה על מנת להעריך את רצון המטופל/ת לקבל תחליפים תמורת יעילות, סבילות ותפיסה של טיפולים אלטרנטיביים. הנתונים עברו אנליזה על ידי שימוש ב-random-parameters logit. דירוג Best-Worst נעשה על מנת להפיק את החשיבות היחסית של כל מכשיר. ההבדלים בהעדפות נבחבנו לפי תתי קבוצות של מטופלים.

שיפור היכולת לחשוב בבהירות היה חשוב פי שניים משליטה מוטורית יומית במשך 6 שעות. לאחר בקרה ליעילות, טיפול שניתן דרך משאבה ניידת הועדף על פני DBS, ושני המכשירים הועדפו על פני טיפול פומי עם שליטה סימפטומטית גרועה. מטופלים היו מודאגים ביותר בנוגע להשפעת המכשירים על הסיכון לשבץ, קשיי חשיבה וניתוח נוירוכירורגי. הימנעות מניתוח להכנסת סליל לתוך המוח היה יותר חשוב מהימנעות מניתוח להכנסת צינורית לתוך המעי הדק. הבדלים מסוימים שנצפו בהעדפות בקרב תתי קבוצות היו בעלי משמעות סטטיסטית אבל לא כמותית.

מחקר זה מבהיר את תפיסת המטופלים על האפשרויות הטיפוליות במחלת פרקינסון מתקדמת. ממצאים אלו עשויים לשפר את התקשורת בין מטופלים לקלינאים ולספר ראיות על העדפות המטופלים על מנת ליידע קובעי החלטות ורגולציה.

מקור:

Marshall T, Pugh A, Fairchild A, Hass S. Patient Preferences for Device-Aided Treatments Indicated for Advanced Parkinson Disease. Value in Health. 2017 Jul 20.

נושאים קשורים:  PD,  DBS,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות