• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
חדשות

מחקר ראשון מסוגו: חסך שינה בקרב תלמידי תיכון מוביל להתנהגויות מסוכנות

בני נוער שישנים פחות מעורבים יותר בשתיית אלכוהול ושימוש בסמים, התנהגות תוקפנית ופגיעה עצמית. כך עולה ממחקר שפורסם ב-Pediatrics ובו לקחו חלק 68 אלף תלמידים בארה"ב

חסך שינה בבני נוער. אילוסטרציה

תלמידי תיכון הישנים פחות שעות מהממוצע המומלץ לגיל ההתבגרות נוטים בשיעורים ניכרים לסיכון להתנהגות לא בטוחה כמו שתיית אלכוהול ושימוש בסמים, התנהגות תוקפנית ופגיעה עצמית. כך עולה מתוך נתוני סקר שנעשה בארה"ב על סיכונים בהתנהגות של צעירים. דו"ח על הסקר פורסם השבוע ב-Pediatrics. הוא סוכם על ידי ד"ר מאתיו וויבר לבית החולים Brigham and Women's בבוסטון.

בהשוואה לבני עשרה הישנים שמונה שעות ומעלה, תלמידי תיכון שישנו שש שעות ופחות נטו כדי פי שניים ויותר, גם על פי דיווחיהם, לצרוך אלכוהול (פי 2.01) או סמים (פי 2.34) וכמעט פי שניים נטו לדווח שהם היו מעורבים בקטטות (פי 1.81).

בנוסף, אלה מהם שישנו שש שעות ופחות נטו כדי פי שלושה ומעלה, גם על פי דיווחיהם, למחשבות אובדניות (פי 3.12), לנסיונות התאבדות (פי 3.29) וכדי פי ארבעה ומעלה נטו לבצע התאבדות שהסתיימה בכך שהובאו לטיפול רפואי (פי 4.24). כל זאת בהשוואה לבני גילם שישנו שמונה שעות ויותר ביממה.

תלמידי תיכון שישנו שש שעות ופחות מזה נטו להיות מעורבים בהתנהגויות שיש בהן סיכונים בהשוואה לבני גילם שישנו שמונה שעות ויותר: נהיגה מסוכנת – פי 1.75, צריכת סיגריות – פי 1.94, פעילות מינית מסוכנת - פי 1.65 ונשיאת נשק - פי 1.95.

"בעבר ערכנו מחקר שהתמקד בסטודנטים במכללות (קולג'ים) ומצאנו שאצלם משך השינה וסדירותה היו גורם במצב הרוח, בחילוף החומרים ובבריאות כללית אבל בקרב הקבוצה הזאת של צעירים יותר לא היה עד כה מספיק מחקר", אמר ד"ר וויבר. "ניתוח הנתונים שביצענו שונה מניתוח נתוני הסקר הקודם (בסטודנטים) כיוון שהפעם ביצענו את הסקר זמן רב יותר וביצענו הערכות למגוון רחב יותר של סיכונים והתנהגויות מסוכנות בהשוואה לכל מחקר קודם שנעשה בנושא זה".

מחקר קודם מצא כי ממוצע של שמונה שעות עד עשר שעות שינה הוא אידיאלי בגיל ההתבגרות ופחות שעות מזה עולים להסתיים בשינויים בשיפוט ועלולים להיות לכך אפקטים שליליים על הלמידה ועל דפוסי ההתפתחות, הודגש בדו"ח המחקר. במחקר גם נמצא שיותר מ-70% מתלמידי התיכון ישנו בממוצע פחות משמונה שעות ללילה.

איסוף הנתונים לצורך המחקר החדש נעשה בין פברואר 2007 למאי 2015 ונטלו בו חלק 67,615 תלמידי בתי ספר תיכוניים בארה"ב. 48.8% מהם היו בנות, 58.4% היו לבנים, 18.3% ממוצא היספני או לטינו-אמריקאים, 12.4% אפרו-אמריקאים ו-8.2% ממוצא אתני אחר.

רק 30.4% מקרב 20,538 תלמידים דיווחו שהם ישנים שמונה שעות ואף יותר בלילה בממוצע. יתר על כן, שיעור התלמידים שעל פי דיווחם ישנו שמונה שעות ויותר בממוצע לאורך תקופת הלימודים עלה מ-68.9% בשנת 2007 ל-71.9% ב-2015.

עוד ציינו מחברי דו"ח המחקר כי אף על פי שצבר הנתונים איננו מראה קשר סיבתי, צוות המחקר הביא בחשבון גורמים כמו גיל, מגדר, מוצא אתני ושנת הלימודים שבה נעשה הסקר. "בעתיד, ברצוננו לראות מחקר שיחשוף מה הם הגורמים לחסר שינה, כיצד לשפר את היגיינת השינה וכיצד זה עשוי לשפר את  הבטיחות בהתנהגות, בבריאות נפשית, גופנית וחברתית ואת מצב הרוח של תלמידי תיכון".

ד"ר וויבר: "החשוב ביותר לאפשר לתלמידי תיכון מספיק זמן לשינה איכותית, לשינה שהם זקוקים לה. הגם שמעורבים במגוון הגורמים גם גורמים שלמעשה מוכתבים על ידי בתי הספר או ההורים כמו ארגון הזמן, פעילויות אחרי הצהריים, שיעורי בית – יש צורך לדאוג לכך שתלמידים ישנו שמונה עד עשר שעות בלילה לפני שהם צריכים להשכים קום בבוקר".

עורכי המחקר הודו כי העובדה שהנתונים שצברו מבוססים על דיווחים שהתלמידים עצמם סיפקו לסוקרים, יש בה משום הטיה, לצד העובדה שבדיווחים עצמיים יש גם מידה של רצון להיות מקובל בחברת בני גיל זה.

נושאים קשורים:  שינה,  בני נוער ושינה,  התנהגות תוקפנית,  שימוש בסמים,  צריכת אלכוהול,  חדשות,  אלימות בקרב בני נוער,  מחקרים,  מחסור בשינה
תגובות