קטמין

חוסר יעילות של קטמין לדיכאון גריאטרי עמיד

בסדרת מקרים של מתן חוזר של קטמין תוך ורידי בדיכאון גריאטרי עמיד לטיפול לא נרשמו תוצאים שמצביעים על יעילות

דיכאון (אילוסטרציה)
דיכאון (אילוסטרציה)

אין עוררין על הצורך המידי באסטרטגיות טיפוליות יעילות יותר לטיפול בדיכאון עמיד בחולים שאינם מגיבים לפסיכו-פרמקולוגיה מסורתית. קבוצת חוקרים מקליבלנד שבאוהיו, ארה"ב מדווחת החודש על סדרת מקרים של 6 חולים גריאטריים עם דיכאון עמיד לטיפול שקיבלו עירוי קטמין תוך ורידי. הדיווח, שכולל בחינה של יעילות ובטיחות הטיפול, פורסם בכתב העת המדעי קליני Journal of clinical psychopharmacology.

בסדרת המקרים מדווח על מטופלים בני 65 עד 82 שקיבלו מינון סאב-אנסטטי של 0.5 מ"ג/ק"ג קטמין הידרוכלוריד תוך ורידי מעל 40 דקות פעמיים בשבוע עבור סדרת טיפול אקוטית. חולים שדיווחו על ירידה של 50% בסימפטומים של דיכאון לאחר הסדרה האקוטית של 2 עד 4 עירויים, הועברו לסדרת תחזוקה של עירויים כל שבועיים עד שישה שבועות על בסיס אישי.

מתוך 6 החולים שקיבלו קטמין, 1 לא הגיב לשלב הטיפול החריף, 4 הגיבו לשלב החריף אך לא נשארו עם האפקט הטיפולי לאחר טווח של 8 עד 22 עירויי תחזוקה, ו-1 הגיב לטיפול אך חזר לשימוש באלכוהול ולכן הטיפול הופסק.

הבטיחות היחסית של קטמין לווריד אצל קשישים הודגמה על ידי השפעות שליליות קלות, חולפות, שנראו על ידי קבוצת המטופלים. האוכלוסייה הגריאטרית אינה מסוגלת לשמור על תגובה נוגדת דיכאון לקטמין תוך ורידי לאורך זמן, דבר המצביע על כך שלקטמין יש יעילות נמוכה לקשישים.

מקור:

Bryant, Kelly A., Murat Altinay, Nora Finnegan, Kim Cromer, and Roman M. Dale. "Effects of Repeated Intravenous Ketamine in Treatment-Resistant Geriatric Depression: A Case Series." Journal of clinical psychopharmacology 39, no. 2 (2019): 158-161.

נושאים קשורים:  קטמין,  דיכאון,  דיכאון גריאטרי,  דיכאון עמיד,  מחקרים
תגובות