מוחון

השפעת השימוש בקנאביס על מבנה המוחון

מחקר זה הראה כי לקנאביס השפעות פוטנציאליות על מבנה המוחן והחומר הלבi וכי לאיזורים אלה השפעה קוגניטיבית מהותית

02.02.2020, 18:24
מוח (איור אילוסטרציה)
מוח (איור אילוסטרציה)

בעקבות תהליך הלגליזציה בארה״ב, השימוש בקנאביס הפך נפוץ יותר בימים אלה. מחקרים שונים תעדו את ההשפעה החריפה והכרונית של שימוש בקנאביס על מבנים שונים במוח ועל תפקודים קוגניטיביים, כולל השפעה על מבנים במרכז הפרונטאלי של התפקודים המנהליים במוח, אמנם תשומת לב מועטה ניתנה לבחינת השפעותיו על המוחון. עדויות שנאספו לאחרונה מצביעות על תפקידו של הצרבלום ברשתות עצביות אשר אינן קשורות למוטוריקה. הביטוי של הקולטנים לקנאביס במוחון עשוי להוביל לפגיעות המבנה להשפעות השימוש בקנאביס.

החוקרים עשו שימוש בגישה משולבת של דימות תהודה מגנטית פונקציונאלית (fMRI) יחד עם הדמיית מערכות הסיבים העצביים במוח (DTI) על מנת לבחון כיצד שימוש בקנאביס מתקשר לתפקוד המוחון ולמבנה החומר הלבן במוח, ובחנו את ההשפעות של השימוש והכמיהה לקנאביס על המדידות האלה. ממצאי הדימות, יחד עם דיווחים עצמיים של היסטוריית שימוש בקנאביס, נותחו בקרב 26 מבוגרים הנמצאים בקבוצת סיכון להפרעת שימוש בקנאביס, וכמו כן בקבוצת ביקורת של 25 מבוגרים אשר לא דיווחו על שימוש פעיל או קודם בקנאביס כלל.

החוקרים מצאו כי משתתפי הקבוצה בסיכון להפרעת שימוש בקנאביס הראו הבדלים משמעותיים בתפקודים הצרבלרים (cerebellar functional connectivity), עם השפעות ספציפיות על קשב ועל מצבי ברירת מחדל של המוחון (dorsal attention and default mode networks). בנוסף, הבדלים כוללים בחומר הלבן מוקמו באזור ה-middle cerebellar peduncle, עם קשר בין דיפוזיביות נמוכה יותר באזור זה לבין רמות גבוהות של השתוקקות לקנאביס (כפי שדווחה).

ממצאים אלה תומכים בכך שלמוחון תפקיד קוגניטיבי מרכזי והוא מיקום פוטנציאלי להשלכות של הפרעות שימוש בקנאביס.

מקור: 

Sweigert J et.al (2019) doi: 10.1111/adb.12839.

נושאים קשורים:  מוחון,  צרבלום,  קנאביס,  מחקרים
תגובות