• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

ההנחיות האמריקאיות לתכנית מעקב לאחר קולונוסקופיה ראשונה במעי הגס

כוח המשימה האמריקאי בתחום סרטן המעי הגס פרסם לאחרונה המלצות עדכניות לעניין המעקב אחרי קולונוסקופיה ראשונה והסרת פוליפים שאותרו מהמעי הגס, לפני הפיכתם לגידולים סרטניים. הנה הן:

בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. לא מאריכה חיים (צילום: אילוסטרציה)

"כוח המשימה" האמריקאי MSTFי(Multisociety Task Force on Colorectal Cancer) לנושאי סרטן המעי הגס פרסם לאחרונה המלצות עדכניות לעניין המעקב אחרי קולונוסקופיה ראשונה. מסמך ההמלצות פורסם ב-Gastroenterology.

בדיקות סריקה למניעה ואבחון מוקדם של סרטן המעי הגס מומלצות לאנשים בריאים מגיל 50 ומעלה הנמצאים בסיכון רגיל. בעלי סיכון ממוצע לחלות בסרטן המעי הגס שביצעו בדיקת קולונוסקופיה, אינם צריכים לחזור על הבדיקה יותר מפעם אחת בעשר שנים. אם במהלך הקולונוסקופיה מתגלים פוליפים, חשוב להסירם ולבדוק אותם במעבדה. מספרם, גודלם ואפיוניהם של הפוליפים המוסרים משפיעים על לוח הזמנים לבדיקות המעקב לאבחון מוקדם של סוג סרטן זה.

הצוות הרב ארגוני בארה"ב בחן את הראיות המדעיות החדשות שהצטברו מאז 2012. בהתבסס על כלל הממצאים, פרסם ב-18 בפברואר השנה את המלצותיו המעודכנות לתכנית המעקב אחרי אנשים שעברו קולונוסקופיה ראשונה והסרת פוליפים שאותרו לפני הפיכתם לגידולים סרטניים.

ההמלצות כוללות הנחיות מפורטות יותר למעקב אחרי הסרת פוליפים משוננים (serrated polyps), מגורמי הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס; מעקב צמוד יותר אחר נוכחות פוליפים, בהתבסס על ראיות מדעיות חדשות ולא רק ראיות המבוססות על הסיכון לנוכחות אדנומה (adenoma), פוליפ עם סיכון גבוה לממאירות מתקדמת במהלך המעקב; וכן שימת דגש על חשיבותה של בדיקה התחלתית איכותית, כבסיס.

בדיקה איכותית מוגדרת כבדיקה שהושלמה במלואה עד קצה המעי הגס, לאחר הכנה הולמת של המעי, שבוצעה על ידי מומחה שדאג להסרתם המלאה של פוליפים, שנחשבים לגורמי סיכון.

ואלו עיקרי ההמלצות לתכנית המעקב אחרי ביצועה של קולונוסקופיה ראשונה:

  • אם לא נמצאו פוליפים אצל הנבדק (הקולונוסקופיה תקינה) - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד עשר שנים.
  • אם נמצאו והוסרו עד 20 פוליפים היפרפלסטיים (hyperplastic polyp), גידולים שפירים שלרוב לא הופך לממאירים - הקטנים מ-10 מ"מ - גם אז הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד עשר שנים.
  • אם נמצאו והוסרו 1 או 2 פוליפים הקטנים מ-10 מ"מ - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שבע עד עשר שנים מהראשונה וזאת במקום חמש-עשר שנים, כפי שהומלץ עד כה.
  • אם נמצאו והוסרו 4-3 פוליפים הגדולים מ-10 מ"מ - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שלוש-חמש שנים, במקום שלוש שנים, כפי שהומלץ עד כה.
  • אם נמצאו והוסרו 10-5 פוליפים מתקדמים (אדנומות) שגודלם פחות מ-10 מ"מ - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שלוש שנים.
  • אם נמצא והוסר לפחות פוליפ מתקדם (אדנומה) אחד בגודל 10 מ"מ ומעלה - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שלוש שנים.
  • אם נמצאו והוסרו למעלה מ-10 פוליפים - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שנה במקום שלוש שנים, כפי שהומלץ עד כה.
  • אם נמצאה והוסרה במספר חתיכות (piecemeal) אדנומה או פוליפ משונן (אדנומה בסיכון גבוה) בגודל 20 מ"מ ומעלה - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שישה חודשים, לאחר מכן בעוד שנה ואחר כך בעוד שלוש שנים.
  • אם נמצאו והוסרו 1 או 2 פוליפים ססיליים משוננים (Serrated Sessile Polyps – SSP’s) הקטנים מ-10 מ"מ - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד חמש-עשר שנים.
  • אם נמצאו והוסרו 3 או 4 פוליפים מסוג SSP הקטנים מ-10 מ"מ או פוליפ היפרפלסטי בגודל של 1 מ"מ ומעלה הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שלוש-חמש שנים.
  • אם נמצאו והוסרו 5 או 10 פוליפים מסוג SSP,יSSP בגודל 10 מ"מ ומעלה, SSP עם דיספלזיה (Dysplasia) - התפתחות או צמיחה לא תקינה של התאים, בדרך כלל מצב לא ממאיר - או אדנומה משוננת מסורתית (Traditional Serrated Adenoma) - הקולונוסקופיה הבאה תבוצע בעוד שלוש שנים.

(באדיבות מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן)

נושאים קשורים:  קולונוסקופיה,  סרטן המעי הגס,  פוליפים,  חדשות,  הנחיות מעקב
תגובות