• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
קרדיווסקולרי

סימפטומים של נדודי שינה וסיכון למחלות קרדיווסקולריות בקרב חצי מיליון מבוגרים

במאמר זה בדקו את הקשר בין נדודי שינה וסיכון למחלות קרדיווסקולריות. במחקר גילו כי מספיק סימפטום אחד של נדודי שינה ותתרחש עלייה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות

25.05.2020, 12:59
אינסומניה, נדודי שינה. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין סימפטומים פרטניים של אינסומניה לבין הסיכון להיארעות מחלות כלי דם לבביות ומוחיות ואת האפשרות למיתון גורמים אלה בקרב מבוגרים סינים.

הביו בנק של china kadoorie הינה עוקבה פרוספקטיבית שגייסה משתתפים מעשרה אזורים ברחבי בסין. המאגר כולל נתונים מ-487,200 מבוגרים בין הגילאים 30-79, אשר לא סבלו משבץ, מחלת לב קורונרית או סרטן. שלושה סימפטומים של נדודי שינה הוערכו, דיווח עצמי של קשיים עם תחילת ההירדמות, רצף שינה, השכמה מוקדמת ופגיע בתפקוד במהלך היום למשך של לפחות 3 ימים בשבוע. היארעות של מחלות כלי דם לבביות ומוחיות נרשמו במהלך הרישום המחלה ומאגרי ביטוח בריאות ממלכתיים עד שנת 2016.

במהלך מעקב של חציון 9.6 שנים, 130,032 מקרים של מחלות כלי דם לבביות ומוחיות תועדו. רגרסיית Cox הראתה שיש קשר בין קיומם של שלושה סימפטומים של נדודי שינה ועלייה בסיכון למחלות כלי דם לבביות ומוחיות עם יחס סיכונים מתוקנן ורווח בר סמך של 95% 1.09 (CIי1.07-1.11), 1.07 (95% CIי1.05-1.09) ו-1.13 (95% CIי1.09-1.18). המשתתפים עם סימפטומים פרטניים גם היו עם סיכון גבוה יותר של למחלות איסכמיות קרדיווסקולרית ומוחיות אבל לא לשבץ המורגי. משתתפים עם כל שלושת הסימפטומים של נדודי שינה היו ב-18%, 22% או 10% סיכון גבוה יותר למחלות כלי דם לבביות ומוחיות, מחלות איסכמיות קרדיאליות או שבץ מוחי לעומת מבוגרים ללא סימפטומים, בהתאמה. הקשר בין שלושה סימפטומים והיארעות של מחלות כלי דם לבביות ומוחיות היו גדולים יותר במבוגרים צעירים יותר או אלו ללא רקע בסיסי של יתר לחץ דם (p for interaction < 0.05).

לסיכום, סימפטומים של נדודי שינה, פרטניים או מרובים הינם גורמי סיכון בלתי תלויים להיארעות של מחלות כלי דם לבביות ומוחיות, במיוחד בקרב מבוגרים צעירים או מבוגרים ללא רקע של יתר לחץ דם.

מקור: 

Bang Zheng, et al. (2019), Neurology, 93, 23.

נושאים קשורים:  קרדיווסקולרי,  אינסומניה,  מחלה כלי דם מוחיים,  מחקרים
תגובות