• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
זיכרון אפיזודי

ההשפעה של זולפידם על גיבוש הזיכרון במהלך שנת לילה

זולפידם כמגביר מאפייני השינה הקשורים בשיפור גיבוש הזיכרון האפיזודי

שינה (אילוסטרציה)
שינה (אילוסטרציה)

במהלך שנת Non rapid eye movementי(NREM) ישנה היווצרות מוגברת של זיכרון ארוך-טווח תלוי-היפוקמפוס, ביחס למצב של ערות.

מחקרים הצביעו על כך שיש מספר אירועים אלקטרופיזיולוגיים המשחקים תפקיד בתהליך זה, כולל כישורי שינה תלמו-קורטיקליים (12-15Hz). עם זאת מחקרים התערבותיים אשר בדקו באופן ישיר את התפקיד הארעי של כישורי שינה בהקשר של גיבוש הזיכרון היו מועטים.

מחקרים קודמים השתמשו בזולפידם, אגוניסט של A-GABA, על מנת להגביר את כישורי השינה במהלך היום ועל מנת לקדם זיכרון אפיזודי תלוי היפוקמפוס.

המחקר הנוכחי חקר את האפקט של זולפידם על שנת לילה ושיפור זיכרון אפיזודי במהלך שנת לילה. המחקר בוצע בסמיות כפולה בהשתתפות קבוצת ביקורת שקיבלה אינבו על מנת לבחון את ההשערה שנקבעה מראש הגורסת כי זולפידם יוביל לעלייה בביצועי הזיכרון במשימת צימוד מילים לאסוציאציות, על ידי הגברת פעילות כישורי השינה.

במחקר נבדקה גם ההשפעה של זולפידם על טווח של מאפייני שינה תחזיתיים הכוללים אוסקילציה איטית (0-1 Hz), דלתא (1-4Hz), תטא (4-8Hz), סיגמא (12-15Hz) וכן צימוד כישור-אוסקילציה איטית (SO).

המחקר הראה שיפור משמעותי יותר בזיכרון לאחר שנת לילה עם זולפידם בהשוואה לקבוצת האינבו, אשר ביצעה את אותו ניסוי רק עם נמנום טרום למידה. בנוסף, זולפידם הגביר את כוח הסיגמא, הפחית את כוח התטא וכוח הדלתא ושינה את זווית הפאזה של צימוד כישור-SO בהשוואה לקבוצת האינבו.

דחיסות כישורי השינה, כוח תטא, וצימוד כישור-SO היו בקורלציה עם ביצועי הזיכרון למחרת היום.

תוצאות אלו הן עקביות עם ההשערה כי שינה, בייחוד תזמון וכמות כישורי השינה, משחקת תפקיד סיבתי בטווח הארוך בהיווצרות זיכרונות אפיזודיים. בנוסף התוצאות הדגישו כי לפעילות תטא ב-NREM תפקיד חשוב בגיבוש הזיכרון האנושי.

מקור: 

Jing Zhang, Ben Yetton et al. (2020) Sleep Research Society oxford academic https://doi.org/10.1093/sleep/zsaa084

נושאים קשורים:  זיכרון אפיזודי,  שינה,  מחקרים
תגובות