קורונה בישראל

צפי להכפלת מספר חולי הקורונה הקשים בתוך שלושה שבועות

התרחיש המדאיג של פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית הוצג לשרי הממשלה: מספרם של חולי קורונה במצב קשה יעלה ל-1,600 עד אמצע אוקטובר

צוות רפואי מטפל בחולה קורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

לקראת הדיון בקבינט הקורונה שנקבע להיום (ג') ושבו ידונו השרים בהצעות להחמיר בסגר ואולי בצעדים נוספים, כולל הצעה להטיל "עוצר" בדומה לזה שהיה בחג הפסח, הוצג לשרי הממשלה תרחיש שהכין פרופ' ינון אשכנזי ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית ולפיו מספרם של חולי קורונה במצב קשה יעלה ל-1,600 עד אמצע אוקטובר. זאת, נוכח העלייה החדה שמסתמנת בימים האחרונים בחולי קורונה וצפויה להימשך על אף הסגר.

על פי אותן הערכות כבר בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא, ישראל תחצה את רף 800 החולים במצב קשה והעלייה החדה במספרם לא צפויה להסתיים כאן. לפי התרחיש, בתוך לא יותר משלושה שבועות מספר המאושפזים במצב קשה יגיע, כאמור, ליותר מ-1,600.

התרחיש הוצג לשרי הממשלה בשיחת זום. גם פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, המייעץ לקבינט הקורונה, מעריך ש"ישראל תעבור את הסף הזה אך על פי תחזיתו, מספר החולים במצב קשה יגיע ל-900 עד 1,000 בתחילת אוקטובר."

פרופ' אשכנזי אמר כי רוב המחקרים הראו שהדבקות רחבות מתרחשות בחללים סגורים, בעוד שבמרחב פתוח אין כמעט סיכון, "אבל אם אנשים שרים וקרובים זה ליד זה, כמו במקהלה, הם עלולים להידבק. כך גם אם לא נזהרים ולא שומרים על ריחוק חברתי. המסיכה אמנם חשובה מאוד בשטח סגור אך איננה מספיקה וההדבקה במקום סגור אפשרית גם כשעוטים מסיכה. לכן, המשמעות היא שצריך להגביל את מספר האנשים השוהים בחלל סגור".

פרופ' סגל, לפי דיווח ב-ynet הבוקר, הוסיף: "שיעור הבדיקות שמקבלות תוצאות חיוביות נמצא בעלייה שבועית. על פי המחקרים, 80% מהחולים במצב קשה מחלימים ו-20% נפטרים. על פי תרחיש פסימי, יתווספו כ-6,000 חולים חדשים במצב קשה וימותו כ-1,200 נוספים עד אמצע נובמבר. על פי התרחיש האופטימי: יתווספו כ-3,500 חולים במצב קשה וימותו כ-700 עד אמצע נובמבר".

עוד ציין פרופ' סגל כי באוגוסט נרשמה תמותה עודפת של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים אחרי פרוץ המגיפה שיעור המתים הכולל בישראל היה נמוך יותר לעומת שנים קודמות.

ההחלטות שיתקבלו היום בקבינט הקורונה ייכנסו ממילא לתוקף רק אחרי יום הכיפורים מאחר שהן מחייבות אישור של מליאת הממשלה ואחר כך אישור בוועדות הכנסת וניסוח מפורט שלהן.

נושאים קשורים:  קורונה,  פרופ' ינון אשכנזי,  חולי קורונה,  פרופ' ערן סגל,  מכון ויצמן,  האוניברסיטה העברית,  חדשות
תגובות