• יו"ר: ד"ר ריבה טאומן
  • וועד: ד"ר אולג שומייקו, ד"ר אייל רוזנצווייג, ד"ר אריה אוקסנברג
  • מנכ"ל: פרופ' אשר טל
  • מרכז וועד: ד"ר משה לאודון
מחקרים

ההשפעות הקוגניטיביות של שינה מפוצלת במתבגרים

מחקר זה מצא כי אין הבדל בתפקוד הקוגניטיבי אצל מתבגרים שישנים שינה מפוצלת, כל עוד הם מגיעים לסף שעות השינה המומלצות

03.01.2021, 17:35
חסך שינה בבני נוער. אילוסטרציה

במחקר זה השוו בין היכולות הקוגניטיביות הבסיסיות של מתבגרים שישנו שינה מפוצלת (שינה לילית + תנומה בשעות היום) לעומת שינה לילית רציפה, כאשר זמן השינה הכוללת היה מתחת או בתוך הטווח המומלץ (כלומר 6.5 או 8 שעות).

במחקר השתתפו משתתפים מתבגרים (גיל: 15–19 שנה) שישנו שינה מפוצלת (n = 24) ושינה רציפה (n = 29) באורך כולל של 8 שעות לעומת משתתפים שישנו שינה מפוצלת ורציפה של 6.5 שעות (n = 58). פרוטוקול המחקר כלל שני לילות בסיסיים (9 שעות במיטה time-in-bed [TIB]),י5 לילות של מניפולציה בשינה, 2 לילות התאוששות (TIB של 9 שעות), ואחריו מחזור שני של מניפולציות שינה (3 לילות) והתאוששות (2 לילות). ביצועים קוגניטיביים, ישנוניות סובייקטיבית ומצב רוח הוערכו מדי יום; השינה הוערכה באמצעות פוליסומנוגרפיה.

פיצול של 6.5 שעות שינה עם תנומה בשעות אחר הצהריים הראו שיפור של התפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לשינה לילית רציפה. עם זאת, כאשר ה-TIB הכולל עלה ל-8 שעות, קבוצות השינה המפוצלות והרציפות הדגימו תוצאות דומות במבחנים המעריכים ערנות, זיכרון עבודה, תפקוד מנהלי, מהירות עיבוד, ישנוניות סובייקטיבית ומצב רוח.

אצל מתבגרים ההשפעות של שינה מפוצלת על תפקודים קוגניטיביים בסיסיים משתנות לפי כמות השינה הכוללת. כל עוד אורך השינה נמצא בטווח המומלץ, התלמידים יכולים לאמץ דפוס שינה מפוצל עם שינה לילית קצרה יותר בשילוב עם תנומה אחר הצהריים, ללא השפעה משמעותית על תפקודים בסיסיים קוגניטיביים.

מקור: 

Lo J. C. Et al. (2020) Sleep 43(12) zsaa129

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת מתבגרים,  פיצול שינה,  תפקודים קוגניטיביים
תגובות