חדשות

המאבק לקיצור תורנויות המתמחים עולה שלב ומגיע לבג"ץ

ארגון המתמחים מרשם עתר לבג"ץ בדרישה שיורה לממשלה לקיים את התחייבותה מיוני 2020 - לפעול למען קיצור תורנויות

מחאת המתמחים. צילום: ארגון מרשם

ארגון המתמחים "מרשם" הגיש אתמול (ג') עתירה לבג"ץ בדרישה שיורה לממשלה לקיים את התחייבותה מיוני 2020 - לפעול למען קיצור תורנויות.

במרכז העתירה עומד ההיתר להעסקה ב-26 שעות תורנות שמאפשר להעסיק את המתמחים בהעסקה שחורגת מחוק שעות עבודה ומנוחה. העתירה מפרטת את הפגיעות הקשות שנגרמות למתמחים ולמטופלים שלהם כתוצאה מתורנויות של 26 שעות ואת העובדות ומהלך האירועים המצביעים על כך שהמדינה אינה מקיימת את התחייבויותיה בנושא ואינה עומדת בתנאים להארכת היתר העסקה של המתמחים - תנאים שהמדינה עצמה הציבה.

כזכור, ביוני 2020, שר העבודה והרווחה איציק שמולי החליט להאריך את ההיתר בחצי שנה בלבד. השר שמולי התנה את הארכת ההיתר בגיבוש תכנית לקיצור תורנויות מצד משרד הבריאות - תכנית שהיתה אמורה להתגבש במסגרת הוועדה שהוקמה בנושא בהר"י ושמסקנותיה אמורות היו להתפרסם עד נובמבר 2020.

ואולם, בעת פקיעת ההיתר בדצמבר 2020 מסקנות הוועדה לא פורסמו ורק לאחר קבלת התחייבות מיו"ר הר"י פרופ' ציון חגי כי המסקנות תוגשנה עד סוף ינואר, האריך השר שמולי את ההיתר בשלושה חודשים נוספים (שהוארכו בשלושה חודשים נוספים בגלל הבחירות הרביעיות).

הוועדה העליונה לבחינת עבודת הרופאים, שהקימה ההסתדרות הרפואית בעקבות דרישה הרופאים המתמחים לקצר את משך התורנויות שלהם, אמנם פרסמה בחודש מארס האחרון את מסקנות הביניים שלה והמליצה אז להנהיג בהדרגה שלושה מודלים של תורנויות רופאים, שיחייבו תוספת תקינה, אך ב"מרשם" זעמו על ההמלצות וטענו כי מדובר במסמך "מלא גיבובים, הפחדות ופשרות בגישת האוצר" ואיימו לפנות בנושא לבג"ץ.

עד היום, כאמור, מסקנות הוועדה המלאות לא פורסמו חרף הבטחות הר"י וחרף התחייבות המדינה והעובדה כי הארכת תוקף ההיתר מותנית בכך.

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  עתירה לבג"ץ,  הר"י,  חדשות,  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
20.05.2021, 00:19

בהצלחה במאבקכם הצודק!