COVID-19 בישראל

פרופ' איתן פרידמן התפטר ממועצת החירום למשבר הקורונה

פרידמן הסביר את החלטתו: "הבנתי שחברי הגוף הזה בעיקר מתנגדים לחיסונים ובמיוחד חיסוני ילדים וכי דעתי האחרת לא נשמעת, ולכן פרשתי"

פרופ' איתן פרידמן. צילום: פרטי

פרופ' איתן פרידמן, מומחה בגנטיקה רפואית, שנחשב מתחילת מגיפת הקורונה בישראל לאחד הקולות הפחות מערכתיים, התפטר אתמול (ד') ממועצת החירום למשבר הקורונה - גוף המורכב מאנשי אקדמיה ורופאים שלרובם קו אופוזיציוני למדיניות משרד הבריאות. פרופ' פרידמן התרשם לדבריו שחברי המועצה מתנגדים לחיסונים, ולכן אין מקומו ביניהם. כך דיווח אדיר ינקו ב-ynet.

על מדיניות מועצת החירום בכל הנוגע לחיסוני הילדים, אמר: "הסיבה שהמועצה הוקמה היתה מצוינת, אבל באחרונה שמתי לב שהיא מתעסקת בדברים שאינם רלוונטיים לניהול המגיפה. כשהצטרפתי למועצה, המטרה היתה למנוע סגר וכן שתהיה שקיפות לגבי כל ההחלטות שמתקבלות על ידי ראשי מערכת הבריאות וגם שבתי הספר ייפתחו. בשלב מוקדם גם טענתי שיש לאפשר לשחות בים ובבריכות ולא לכלול אותם בסגרים. אכן השגנו את זה, ולכן לא צריך לדעתי להמשיך ולהיות פעילים בתקופה שבה אין מגיפה".

במועצת החירום, שחברי מציגים לא אחת עמדות אחרות מאלו של מקבלי ההחלטות, חברים רופאים ואנשי אקדמיה, ביניהם פרופ' רבקה כרמי, רופאת ילדים ולשעבר נשיאת אוניברסיטת בן גוריון; פרופ' אסא כשר וגם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' מרדכי שני. מתחילת המגיפה התנגדה המועצה באופן חריף להטלת סגרים. כעת היא מובילה קו שונה מזה של משרד הבריאות באשר לחיסוני הילדים.

פרופ' פרידמן: "מה ששבר אותי היום זה ששמו את השם שלי תחת הכותרת שלחיסוני הילדים יש תופעות לוואי משמעותיות. אני לא חושב שניתן להגיד את המשפט הזה. ביקשתי שיורידו את שמי משם ולאחר מכן החלטתי שמיציתי את העניין. אפשר לקדם שקיפות גם מבלי להיות אנטגוניסט".

באשר לחיסוני הילדים אמר: "אלה שתומכים בהם ואלה שמתנגדים לא יודעים מהן המשמעויות לטווח ארוך. אבל מאחר שניתנו מינונים גדולים פי שלושה למבוגרים, אני חושב שאפשר להגיד שכן, יש תופעות לוואי, אלא שהן נדירות, חולפות ואינן מסכנות את הילדים. לא הצלחתי להעביר את המסר המרגיע הזה שהוא נאמן לאמת ונאמן למועצה. מאחר שהרגשתי שאין לי שם השפעה - אני הולך".

תגובת מועצת החירום למשבר הקורונה: "המועצה מעריכה את פרופ' פרידמן ומאחלת לו הצלחה בהמשך דרכו. הפרידה היא על רקע חילוקי דעות מקצועיים. המועצה איננה נגד חיסוני ילדים, אלא מתנגדת למסע הפעלת הלחץ הפסיכולוגי האינטנסיבי על ההורים והילדים – להתחסן".

נושאים קשורים:  מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה,  פרופ' איתן פרדימן,  חיסונים,  חיסוני ילדים,  19-COVID,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
29.10.2021, 10:16

רבקה כרמי אולי מבינה בתסמונת בארדט בידל ובליקוק לתורמים לאוניברסיטה.
שאר רוח רחוק ממנה. שנים ארוכות בנגב ייבשו לה מחשבה, דרך ארץ וסובלנות. טוב מאוחר מאף פעם, יאמר על פרידמן. הבין שמדובר בחבורת תשומי שרובה has been

29.10.2021, 14:38

עלוב, פחדני ומכוער.

אנונימי/ת
29.10.2021, 16:31

אולי ניר, אבל שאר רוח גדול באמת אין לה.

אנונימי/ת
30.10.2021, 07:12

ההתנהלות של רבקה כרמי והסרטון הנוראי שהפיצה, כמו שאר חברי הקבוצה של רופאים בדימוס שמינו את עצמם ומחפשים כותרות - מראה על חוסר הבנה ברפואה, ומהווה בושה גדולה לה, ולצערי, לכלל הרפואה בישראל

פרסום אנונימי הוא פחדני, עלוב ובלתי ראוי להתייחסות מעצם היותו מסתתר מאחורי מסך האנונימיות ולא משנה איזה דעה הוא בא לקדם.

29.10.2021, 14:36

לחיסוני הילדים יש תופעות לוואי משמעותיות - בהחלט:
בדיווח שהוגש ל-FDA מניסוי שבו 1518 ילדים (בני 5-11) קיבלו את החיסון של פייזר, היה שיעור מוגבר של ארועים לא רצויים בקבוצת הניסוי (11.6%, מהם 0.2% חמורים; לעומת 9.6% בקבוצת הביקורת, מהם 0.13% חמורים). ניתן לומר שהניסוי לא גדול ולא ממושך מספיק, אבל אין בתוצאותיו שום דבר שצריך להרגיע את החשש לפגיעה נטו בילדים.
ראו כאן fda.gov/media/153409/download עמוד 35

אנונימי/ת
29.10.2021, 15:21

דר' צבר, לכל תרופה או טיפול רפואי או חיסון יש תופעות לוואי. תופעות הלוואי לחיסון נגד קורונה בילדים - היו קלות וחולפות, בעוד שמחלת הקורונה בילדים יכולה להיות חמורה מאוד ולהביא אף למוות.
הרי, עם מה שציינת בעמוד 35 - מדעני ה-FDA, בלתי תלויים שטובת הציבור נגד עיניהם - המליצו על אישור החיסון !
טול קורה מבין עיניך ומספיק עם השטויות שלך ושל דומיך
צריכים לסמוך על המומחים בתחום, ואתה אינך אחד מהם, אלא אחד שחושב שהוא מבין יותר מהמומחים.

אנונימי/ת
29.10.2021, 21:47

אכן!

31.10.2021, 08:57

ניר, 0.2% הם שלושה ילדים, ואילו 0.13% הם שני ילדים. נחמד שאתה מסיק מסקנות מתוצאה בה בקבוצה א היו שלושה מקרים ובקבוצה ב' - שני מקרים... אבל אולי כדאי שתחזור לקורס "שיטות מחקר" בשנה א'.