• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
מחקרים

השלכת הפרעות שינה על איכות חיים בילדים עם ADHD

ילדים עם ADHD סובלים ממשך ואיכות שינה ירודים וירידה בשינת REM המקושר ישירות לפגיעה באיכות חיים

17.11.2021, 14:34
לקויות למידה (אילוסטרציה)
לקויות למידה (אילוסטרציה)

הקשר בין שינה והפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit Hyperactive Disorder- ADHD) נותר מורכב ובלתי מובן. במחקר זה החוקרים ביקשו להשוות בין מאפייני שינה אובייקטיביים וסובייקטיביים בקרב ילדים עם וללא ADHD. יתרה מכך, החוקרים רצו להתייחס להשפעה של מאפייני השינה על מדדי איכות חיים (Quality of Life - QoL).

החוקרים בחנו 42 ילדים בגילאי 6-12 עם ADHD, רובם (23) עם התייצגות משולבת, והשוו אותם ל-42 ילדים בריאים. הנבדקים כולם עברו מבדקי שינה סובייקטיביים (מילאו שאלון Children’s Sleep Habits Questionnaire) ואובייקטיביים (מדידת פוליסומנוגרפיה לילית יחידה). בנוסף, ההורים השלימו את שאלון איכות חיים לילדים (Pediatric Quality of Life Inventory - PedsQL-P).

תוצאות המחקר הדגימו כי ילדים עם ADHD התייצגו עם יותר הפרעות שינה סובייקטיביות. בנוסף, נבדקים עם ADHD הדגימו ירידה בסך זמן השינה וביעילות השינה, כאשר הם בילו יותר זמן בערות ובשלב N1 של השינה, ביחס לקבוצת מקרי הביקורת. כמו כן, הם התייצגו עם משך שינת REM (Rapid Eye Movement) מופחת ומשך זמן קצר יותר בשלבי השינה העמוקה. ניתוח רגרסיה רב-משתנית הראתה כי משך שינת REM הינו המרכיב התורם והמנבא המרכזי לאיכות חיים ותפקוד לקוי בבית הספר.

מסקנת החוקרים הייתה כי ילדים עם ADHD סובלים מאיכות ומשך שינה ירודים. בנוסף, הם מצאו כי ירידה במשך שינת REM תורם באופן עצמאי להידרדרות בתחומי QoL שונים.

מקור: 

Alaa El-Din M. Darweesh, et al. (2021) “Shorter rapid eye movement sleep duration in children with attention-deficit /hyperactivity disorder: the impact on quality of life”. Sleep Medicine, November 2021. Vol. 87, p. 77-84. doi.org/10.1016/j.sleep.2021.07.034

נושאים קשורים:  מחקרים,  ADHD,  פוליסומנוגרפיה,  איכות חיים,  שינה בילדים
תגובות
19.12.2021, 12:07

לא מוזכר בחלק השיטה של המחקר שבחרו רק ילדים עם ADHD שאינם נוטלים תרופות ממריצות. בהחלט יש לקחת בחשבון שהפרעות השינה המדווחות ע"י הילדים וההורים וכן ה"אובייקטיביות" שנמדדו לילה אחד במעבדה, מושפעות באופן משמעותי מסטימולנטים של מערכת העצבים.