• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
חדשות

מחקר ישראלי מצא: סיכון מוגבר לדום נשימה בשינה בנשים שנוחרות

ממצאי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב: אחת מכל עשר נשים מבוגרות שנוחרות נמצאת בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה | גם חריקת שיניים בלילה, BMI גבוה והיקף צוואר גדול מהווים סימני אזהרה

אישה עם מכשיר CPAP למניעת דום נשימה בשינה. צילום: אילוסטרציה

מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב מצא שנשים בגילאי 55 ומעלה שנוחרות בשינה נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה, שעלול לגרום למוות. החוקרות מתריעות ואומרות שברוב המקרים כיוון שהתופעה מתרחשת במהלך השינה, הנשים שסובלות מהפרעות נשימה בשינה כלל אינן מודעות לכך שהן סובלות מהבעיה ושהן נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה.

המחקר נערך בהובלת ד"ר אלונה אמודי פרלמן, פרופ' אילנה אלי, ד"ר ג'וואן סולימן וד"ר פסיה פרידמן-רובין מהמחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine.

במסגרת המחקר שכלל מאות נשים, החוקרות בחנו שתי קבוצות של נשים ישראליות: נשים צעירות יחסית, בנות 40-20 (כלומר לפני גיל המעבר) ונשים בנות 55 ומעלה, לאחר הפסקת המחזור החודשי. הן מצאו שכ-15% מהנשים המבוגרות מצויות בסיכון משמעותי לדום נשימה בשינה לעומת רק כ-3.5% מהצעירות. בנוסף הן מצאו כי 11% מהנשים שנוחרות (אחת מכל עשר נשים) נמצאות בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה, לעומת רק 1% בקרב הנשים שאינן נוחרות.

פרופ' אילנה אלי, המחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב. "היעדרו של אבחון מוקדם בולט במיוחד אצל נשים מעל גיל 50". צילום: דוברות האוניברסיטה

פרופ' אלי מסבירה כי הפרעות נשימה בשינה נעות על ספקטרום רחב – החל בנחירות קלות וכלה בהפרעה החמורה והמסוכנת ביותר – דום נשימה בשינה, שגורם לירידה בריכוז החמצן בדם ועלול להיות מסכן חיים. בנוסף, אם התופעה אינה מאובחנת ומטופלת בזמן, היא עלולה לתרום להתפתחות של מגוון מחלות מערכתיות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי.

לדבריה, הקושי באבחון הוא בעיקר היעדר מודעות ותת דיווח: אנשים הסובלים מהבעיה אינם מודעים לה מכיוון שהיא מתרחשת במהלך השינה. הם עשויים לספר לרופאיהם על עייפות, כאבי ראש, או בעיות שינה, וחשוב שהרופא המטפל יעשה את הקישור, ישאל את השאלות הנכונות ואף יפנה לאבחון נוסף במקרה של חשד לדום נשימה בשינה.

פרופ' אלי: "היעדרו של אבחון מוקדם בולט במיוחד אצל אחת האוכלוסיות המועדות: נשים מעל גיל 50, שסובלות מעלייה בשכיחות הפרעות נשימה בשינה בעקבות שינויים הורמונליים המתרחשים בגיל המעבר. אנחנו ביקשנו לבחון ולאפיין את התופעה בקבוצה זו במטרה להדליק נורה אדומה בעת הצורך".

במסגרת המחקר המשתתפות מילאו שאלונים ייעודיים, שכללו מגוון שאלות כמו: מה את מרגישה כשאת קמה בבוקר: עייפות, כאב ראש, מתח/ נוקשות בשרירי הפנים, הצוואר והלסת? האם את חורקת שיניים בלילה? האם את מתעוררת במהלך הלילה? האם את חשה עייפות או ישנוניות במהלך היום? ושאלת השאלות, שנשים רבות מתביישות לענות עליה: האם את נוחרת? הנתונים שוקללו עם מדדים פיזיים – BMI והיקף הצוואר, שידוע כי הוא מתעבה בגיל המבוגר, וכן נתונים דמוגרפיים – עבודה, מספר ילדים, מצב משפחתי וכדומה. הממצאים מאפשרים להגדיר שלוש קטגוריות של סיכון לדום נשימה בשינה: נשים המצויות בסיכון גבוה, בינוני ונמוך.

פרופ' אלי: "מצאנו פער משמעותי בין שתי הקבוצות – הצעירות מול המבוגרות יחסית. בין הצעירות 1.8% היו בסיכון גבוה ו-1.8% בסיכון בינוני ללקות בדום נשימה בשינה, ואילו בגיל המבוגר השיעור מזנק ל-5.2% בסיכון גבוה ו-9.5% בסיכון בינוני. במילים אחרות, כ-15% מהנשים המבוגרות נכללו בקטגוריות של סיכון משמעותי.

בנוסף החוקרות מצאו מתאם גבוה בין סיכון לדום נשימה בשינה לבין הנטייה לנחור שאף היא אפיינה יותר את הנשים מעל גיל 50. על פי הממצאים, כ-11% מהנשים שנוחרות (אחת מכל 10 נשים) עשויות להימצא בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה. כמו כן, החוקרות מציינות שגם חריקת שיניים בלילה, BMI גבוה והיקף צוואר גדול יחסית מהווים סימני אזהרה. לעומת זאת, להפתעתן, לא נמצאו פערים משמעותיים בין שתי קבוצות הנשים בכל הנוגע לעייפות והירדמות במהלך היום – תופעה מובהקת בקרב גברים הסובלים מדום נשימה בשינה.

בעקבות הממצאים פונות החוקרות אל הרופאים ובעיקר אל אלה המתמקדים באזור הפנים והלסת, רופאי השיניים: "שימו לב לתופעות שעלולות להעיד על סיכון לדום נשימה בשינה. הציגו בפני המטופלות המבוגרות שלכם את השאלות הרלוונטיות, שאיש אינו שואל, כמו: האם את נוחרת? האם את סובלת מכאבי ראש/ צוואר כשאת מתעוררת?

בקשו מהן למלא שאלון ייעודי לאיתור סיכון לדום נשימה בשינה. שימו לב למצב השיניים – האם הוא עשוי להעיד על חריקת שיניים בלילה?  שימו לב לעובי הצוואר, שנוטה להתרחב בגיל המבוגר. ובשורה התחתונה, אם זיהיתם מטופלת שנמצאת בסיכון גבוה, הפנו אותה למומחים לאבחון שינה. כך נוכל לאבחן בזמן נשים שנמצאות 'מתחת לרדאר' בשל היעדר מודעות ותת-דיווח, ולהעניק להן טיפול הולם ומציל חיים".

נושאים קשורים:  נחירות,  נשים,  בריאות האישה,  דום נשימה בשינה,  מחקרים,  אוניברסיטת תל אביב,  ד"ר אלונה אמודי-פרלמן,  פרופ' אילנה אלי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.05.2022, 19:10

שאלה אמיתית, כי לא הבנתי..
נחירות זה אחד מהסמנים הקליניים המחשידים ל-OSA. גיל מעל חמישים זה סמן נוסף לחשד במטופל עם דום נשימה. אז מה ההפתעה שנחירות (בגיל מבוגר) מעלות סיכון ל-OSA?
איפה החדשות ומה שונה ממה שאנו מכירים שנים (וכבר מתייחסים לכך בהערכה רפואית בחיפוש אחר OSA)?

אנונימי/ת
11.05.2022, 19:47

ןמה עם גברים?

ומהו הטיפול ההולם? המתקנים? לא בטוח שאפשר להירדם עם הדברים המסורבלים האלה