דעות

מעל לכל: להגן על החולים והפצועים

השבוע קראה קבוצת רופאים ישראלים להפציץ את בתיה"ח בעזה בהם משתמש החמאס למטרותיו | פרופ' יחיאל מ. בר אילן מבקש לחזור אל עקרונות אמנת ז'נבה ועל הצורך להקפיד ככל הניתן על ההבחנה בין מטרה צבאית לגורמים בני הגנה

פלסטינים על הריסות בניין שנהרס לאחר תקיפה אווירית ישראלית בחאן יונס, דרום רצועת עזה, 7 בנובמבר 2023. צילום: עטיה מוחמד/ Flash 90

על פי המוסכמות שהתגבשו בעולם ועל פי הדין הבינלאומי, בנסיבות של מלחמה צודקת, מותר להפעיל כוח הרסני וקטלני כנגד האויב, אך הדבר כפוף לכמה תנאים. התנאי הראשון הוא שכוח זה מקדם מטרה צבאית ראויה. הכנעה של האויב, השמדה של מחסן תחמושת, הגנה על העורף האזרחי וכיבוש שטח בעל ערך אסטרטגי הן דוגמאות למטרות כאלו.

התנאי השני הוא שהפעלת הכוח הכרחית לשם השגת המטרה, ולא ניתן להשיגה בדרך פחות אלימה. לכן, במלחמה מותר להרוס ולהרוג רק כ"אילוץ צבאי לשם מטרה אסטרטגית ראויה".

התנאי השלישי הוא כיבוד הניטרליות של אזרחים ותשתיות אזרחיות, תוך מתן הגנה מיוחדת לצוותים רפואיים, חולים ופצועים שאינם מהווים איום, גופות חללים ונכסי תרבות. פירוש הדבר הוא כי קיים איסור מוחלט לפגיעה מכוונת באזרחים במטרה להשיג יתרון צבאי. למשל, אסור להתנקש בילדיו של מפקד צבאי במטרה להפיל את רוחו. אסור לפגוע באויב לשם נקמה. אין להרוג אויב אך ורק משום שהוא "אויב". על צבא לפעול מתוך תכניות פעולה מסודרות החותרות לעבר מטרות לגיטימיות.

התנאי הרביעי הוא עקרון המידתיות. אין להפעיל כוח הרסני וקטלני באפן בלתי מידתי. למשל, אין להפציץ כפר שלם על מנת לפגוע בשלושה חיילים חמושים בנשק קל. אין יורים בתותחים אם ניתן להסתפק ברימון יד.

התנאי החמישי הוא שגם בהעדר איסור בדין הבינלאומי על פעולה מלחמתית מסוימת, אין היא בהכרח מותרת. כל פעולה מלחמתית צריכה לעמוד בעקרונות של כבוד האדם ושל התנהגות הראויה לבני אדם, ובראש ובראשונה, המחויבות לצמצום סבל אנושי ככל הניתן.

כיצד מיושמים עקרונות אלה ביחס לבתי חולים ומתקנים אזרחיים אחרים שבהם עושה החמאס שימוש צבאי?

סעיף 19 לאמנת ז'נבה קובע במפורש כי אם נעשה שימוש צבאי במתקן רפואי, למשל מאחסנים בו אמצעי לחימה, אזי המתקן הזה מאבד את ההגנה המיוחדת שיש לו, אך הוא אינו הופך אוטומטית ל"מטרה צבאית ראויה".

במילים אחרות, שימוש צבאי בבית חולים אינו הופך את בית החולים למטרה לגיטימית להשמדה. חס וחלילה מלהתנסח כך ביחס לבית חולים, מה עוד שהמאושפזים בו הם אזרחים תמימים, ואין הם אשמים בכך שחמושים עושים בבית החולים שימוש צבאי. בית החולים אינו המטרה אף פעם; יעדים צבאיים בתוכו או בסמוך לו עשויים להיות מטרות לגיטימיות.

המשמעות של שימוש צבאי בבית חולים היא, שאם להשגתן של המטרות הצבאיות הלגיטימיות של המלחמה ישנו הכרח לפגוע במטרות הצבאיות של האויב שהתמקמו בבית החולים, אזי מותר לעשות כן, גם אם, בלית ברירה, בית החולים ייפגע עקב כך. על הצד התוקף לעשות כמיטב יכולתו על מנת לצמצם את הפגיעה בבית החולים.

בכל פעולה מלחמתית יש חובה להתאמץ ולצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים ובתשתיות אזרחיות. אולם, כאשר מדובר בבית חולים, המאמץ הזה חייב להיות מוגבר באפן מיוחד וקפדני. אמנת ז'נבה קובעת במפורש כי יש להגן על החולים והפצועים "בכל הנסיבות".

החובה המוסרית של הרופאים

נחרדתי למקרא כרוז של קבוצת רופאים המתיימרת לפעול למען "זכויות החיילים" כשהיא קוראת להשמדה של בתי חולים בהם נעשה שימוש צבאי. כאשר רופאים מתבטאים בשם שליחותם, ולא כאזרחים גרידא, עליהם לפעול ללא לאות למען הגנה על חולים, פצועים וצוותים רפואיים באשר הם. הרופאים אמורים לייעץ בתחום הסיוע הרפואי ולקדם את ההגנה על בתי חולים, ולא להציג מראית עין של אכזריות וחוסר מידתיות.

אין צורך בסמכות הרפואית על מנת ללמד את הצבא מתי והיכן מותר לו להפעיל כוח קטלני. אדרבא, דווקא נוכח האפשרות המצערת של פעולה צבאית בתוך או בסמוך לבתי חולים, מצופה מן הרופאים להטיל אור על החובה המוסרית והחוקית להגן ככל הניתן על החולים, הצוותים והתשתיות הרפואיות. לצוותים הרפואיים אין ידע מקצועי בתחום ההרס, זה עניינו של הצבא. הצוותים הרפואיים מבינים בשירותי בריאות, ולכן הם יכולים ואמורים לייעץ לצבא כיצד לצמצם את הפגיעה בהם ולצמצם ככל הניתן את סבלם של החולים.

הכרוז המזעזע קובע כי בשל השימוש לרעה בבתי החולים, פוקעת כל אבחנה בין מטרות צבאיות לבלתי מעורבים, כאילו בית החולים בכללותו "מהווה מטרה לגיטימית להשמדה". אולם, החוק הבינלאומי קובע, כי גם אם יש הצדקה לפעולה צבאית הפוגעת בבלתי מעורבים בלית ברירה, תמיד יש להקפיד ככל הניתן על ההבחנה בין מטרה צבאית לגורמים בני הגנה. העדר התייחסות שכזו בפקודת המבצע עשויה להחשיבו כפשע מלחמה.

המצב המשפטי הוא כזה, שככל שאנו ביוזמתנו מתעדים את המודעות לנוכחותם של בלתי מעורבים ושל מתקנים רפואיים, וככל שאנו מתעדים מאמצים כנים לבדל אותם ולהגן עליהם תוך כדי פעולה, כן פוחת כוחו של בית הדין הבינלאומי בהאג לבחון את התנהלותנו ולשפוט את האחראים לה

כרוז זה הינו חמור במיוחד לאור הרגישות הרבה נוכח שלומם של שבויינו וחטופינו שבידי האויב, חלקם בוודאי חסר ישע וזקוק לטפולים רפואיים. החרד ל"זכויות חיילנו", אמור לחשוב בראש ובראשונה על היחס שחיילנו אמורים לקבל בנופלם בשבי, ועל התלות שלהם ושל כולנו בלגיטימציה בינלאומית למלחמה, ולטענות שעלולות לצוץ כלפיהם בבית הדין הבינלאומי בהאג.

המצב המשפטי הוא כזה, שככל שאנו ביוזמתנו מתעדים את המודעות לנוכחותם של בלתי מעורבים ושל מתקנים רפואיים, וככל שאנו מתעדים מאמצים כנים לבדל אותם ולהגן עליהם תוך כדי פעולה, כן פוחת כוחו של בית הדין הבינלאומי בהאג לבחון את התנהלותנו ולשפוט את האחראים לה. חשוב להדגיש כי מדובר באמנות בינלאומיות עליהן חתומה גם מדינת ישראל. אין מדובר במערכת המשפטית הישראלית, אותה ניתן לנסות ולשנות על ידי רוב בכנסת, באמצעות "רפורמות".

תמה אני אם רופאים האמונים על "רפואה מבוססת ראיות" וחשיבה מדעית קראו את אמנת ז'נבה והאמנות הנלוות טרם התבטאו בפומבי בשפה קיצונית של השמדה, וביחס לנושאים כה רגישים.

הכרוז הנפסד הזה מגלם שתי עמדות בעייתיות מאוד, שכבר צצו בשיח הציבורי עוד לפני המלחמה. הראשונה היא ההנחה המובלעת או המפורשת כי מערכת חוקים או מערכת משפט זרה לכאורה היא מכשול להצלחה ולצדק. השנייה היא כי על מנת לשרוד ולשגשג, עלינו להפעיל כוח ועוצמה במידה שהמערכת המשפטית הזרה, לכאורה, אינה מאפשרת.

הניסיון ההיסטורי מלמד כי התועלת הצבאית שבהפצצות מן האוויר היא נמוכה בהרבה מהמצופה. ברצוני להאמין כי לכל הפצצות המוטלות על עזה יש מטרה מוצדקת ומידתית. המידע המודיעיני אינו פרוש לפנינו ואין בידינו לשפוט או לבקר את פעולות הצבא בזמן אמת. אך לפחות בהתבטאות פומבית, ודאי של רופאים, אין ראוי להשתמש במלים כגון "השמדה", ודאי לא של בתי חולים. גם השפה המתלהמת של דה-הומניזציה "קני צרעות", אינה ראויה לרופאים, אולי למפקדים זוטרים המפיחים רוח קרב בחייליהם.

ללמוד מההיסטוריה

נוכח הטבח הנפשע והקיצוני בנגב המערבי, אובדן הביטחון ואובדן האמון בממשלה, עלינו להתאמץ ולהתעלות מעבר לכאב העצום, האבל והתסכול, ולחוש את המציאות בהקשרים רחבים יותר. ההפצצות השיטתיות ("הפצצות אסטרטגיות") של בעלות הברית לא הביאו את גרמניה הנאצית לכדי כניעה. לא ברור מה היתה תרומתן לניצחון.

כשם שידענו לספק השגחה רפואית נאותה לאייכמן ימ"ש, ודאי שאנו יכולים ומחויבים לתת טיפול רפואי ראוי לפושעי החמאס שטבחו בנו ללא רחמים. במלחמות עבר ניצחו בסופו של דבר הצדדים שיותר הקפידו על אמנת ז'נבה ולא הצדדים שזלזלו בה וברוחה

ההפצצות חיזקו את חוסנה של האוכלוסיה המופצצת, אשר במהירות הצליחה לשקם את הנזקים לתשתיות. למרות האמונה העזה של שר ההגנה והצבא האמריקאי, ההפצצות העוד יותר מסיביות של צפון קוריאה, ולאחר מכן צפון וייטנאם לא הביאו ניצחון על צבאות גרילה חלשים ולא הצילו את ארה"ב מתיקו במלחמה אחת ומתבוסה בשנייה.

השבויים והפושעים הנאציים קיבלו טיפול רפואי ככל שנזקקו לו, גם אלה שביצעו פשעים מחרידים ביותר ובהמשך נידונו למוות. כשם שידענו לספק השגחה רפואית נאותה לאייכמן ימ"ש, ודאי שאנו יכולים ומחויבים לתת טיפול רפואי ראוי לפושעי החמאס שטבחו בנו ללא רחמים. במלחמות עבר ניצחו בסופו של דבר הצדדים שיותר הקפידו על אמנת ז'נבה ולא הצדדים שזלזלו בה וברוחה.

מדינת ישראל מחויבת משפטית לעקרון־העל על פיו כל פעולה מלחמתית כפופה לשיפוטו של "הנוהג בקרב האומות התרבותיות והמצפון הציבורי". עלינו להיזהר מאד מאמירות המנוסחות באופן המקומם את המצפון הציבורי הבינלאומי, אותו מצפון אליו זעקנו נואשות מהפוגרומים ותאי הגזים; אותו מצפון אשר עוררנו בהצלחה בתחינתנו להכרת האו"ם בזכותנו למדינה יהודית בארץ ישראל.

סמוך מאוד לכניעתה של גרמניה הושמע החזון של איחוד אירופה תחת ערכים של שלום ושל אחווה, במציאות בה גם עמי אירופה, כולל הגרמנים (!), נושאים באופן שווה בעולה של חברה חדשה, של שלום ושגשוג. ווינסטון צ'רצ'יל שקרא להכנעה של גרמניה ללא תנאי ואישר את ההפצצות המסיביות מן האוויר, הוא אשר חזה כל זאת בנאומו באוניברסיטת ציריך בספטמבר 1946.

העם הגרמני אשר כמעט כאיש אחד התייצב מאחרי היטלר וקלגסיו, מלחמותיו והשואה הנוראה שחוללו, ניעור ממלחמת העולם השנייה והפך לאחת האומות היותר מתוקנות ושוחרות שלום. תהליכים דומים אירעו במקומות אחרים בעולם. לפני פחות משלושים שנה התאוששה בוסניה במהירות ממעשים אכזריים וקטלניים בהיקף גדול משחווינו אנו. כזה אמור להיות החזון שלנו כאן בארץ ישראל. זו המשימה שלנו ושל הפלשתינאים בעזה. אנו ננצח במלחמה הצודקת להכנעת שלטון חמאס אם יהיה לנו חזון של שלום המבוסס על הדין הבינלאומי, על מעמד שוויוני, כבוד הדדי ושיתוף פעולה.

"על הרופאים ללמד את הצבא הלכות תופעות לוואי"

כאן יש למערכת הבריאות הישראלית מקום של כבוד, כמגזר חברתי אשר יש בו שילוב ואחווה בין רופאים יהודים ולא־יהודים, המטפלים יחדיו באפן שוויוני בכל נזקק. נראה לי כי משימתה המיוחדת של מערכת הבריאות בימים אלה היא למנף את הישגיה אלה על מנת להפיג את ענני החשדנות והזעם בין יהודים וערבים בחברה הישראלית, ולקדם זהות של שיתוף פעולה, כבוד הדדי, נכונות להתווכח, להתעמת ולבנות יחד, גם נוכח פערים לאומיים ודתיים.

המערכת הזו היא אשר מגויסת כולה לטיפול בנפגעי הטבח ופצועי המלחמה. העם כולו סומך עליה ועל מוכנותה להתמודד עם הסלמה. יותר אולי מכל מערכת אחרת, מוטה מערכת הבריאות לעבר למידה, הפקת לקחים, חשיבה ביקורתית וחדשנות. לאלה זקוקים אנו גם על מנת לעצב חזון של שלום ולקדמו.

רופאים ישראלים פעלו רבות למען סיוע לתושבי עזה, גם זאת בשיתוף פעולה עם צוותים טיפולים מקומיים. ליבם של הרופאים בראש ובראשונה עם הנפגעים, גם אם הפגיעה הינה תופעת לוואי טראגית ובלתי נמנעת של פעולה חוקית. במקום לחרחר את הצבא לסבבי הרס, גם אם בלתי נמנעים, על הרופאים ללמד את הצבא הלכות תופעות לוואי – להפחית ככל הניתן התערבויות רפואיות מסוכנות, לצמצם ככל הניתן את תופעות הלוואי, תמיד לראות בהן טרגדיה ותמיד להזדהות עם החולים, המוחלשים, הנפגעים. אין הזדהות שכזו גורעת מאומה מן הזהות הלאומית, ביטחון עצמי, ומן האמונה בצדקת הדרך. אדרבא, היא אמורה לנבוע מהן. על הרופאים להעצים את הנאצל שבאדם, גם השפוף והשפל, ולהתמקד ביכולתו להתרפא ולהשתקם, גם אם במחיר כבד.

הכותב, פרופ' יחיאל מ. בר אילן, ביה"ס לרפואה של אונw ת"א; מומחה לרפואה פנימית; לשעבר היועץ האקדמי של הסדנאות לאתיקה של האיגוד הבינלאומי לרפואה צבאית ICMM

*הכותב מבטא את דעותיו ולא מייצג את אונ' ת"א

נושאים קשורים:  פרופ' יחיאל מ. בר אילן,  חדשות,  ישראל במלחמה,  אמנת ז'נבה,  חמאס,  פשעי מלחמה,  בתי חולים,  דעות
תגובות
10.11.2023, 09:24

האם על פי מה שאתה כותב אסור להשמיד את בית החולים, אבל מותר לערוך עליו פשיטה של כוחות חי"ר?

אנונימי/ת
10.11.2023, 11:16

איפה כתוב להפציץ? כתוב במפורש שחייבים להתריע ולדאוג לחולים ככל יכלתנו. אם האויב מסרב, זה לא בידינו. לגבי החטופים- אין כל אזכור
המטרה היא לנצח ולהחזיר את החטופים ואת זה אפשר רק על ידי תקחפת בית החולים בצור שבה צה"ל יכול לנצח. וזה מעוגן משפטית האמנת ג'נבה. הוצאת דברים מהקשרם זאת ממש הוצאת שם רע!!!.

אנונימי/ת
10.11.2023, 11:43

סתם לירות על בית חולים כולם מסכימים השאלה האם היית מסכן את הבן שלך שמשרת במילואים כשמחבלים משגרים טילים מבית החולים לעבר החילים או משיב באש לעבר בית החולים כשמראש התחננת שיפנו את בית החולים.

אנונימי/ת
10.11.2023, 12:12

לא יודע כמה מכם ראו בעניים מה שעוללו תתי הנאצים ועוזריהם
תתחילו להיות טוביםאחד לשני כולל לקולגות שלנו ללא הבדל גזע דת ומין המזדהים ותומכים באומץ במדינת ישראל. עם השאר רצוי לדבר בשפתם

אנונימי/ת
10.11.2023, 12:19

רוב תושבי עזה תומכים ומזדהים עם מלחמת דת האיסלאם ביהודים באשר הם
הכי אתי בעולם זה להתריע ולאפשר עזיבה של החולים ולאחר מכן להשמיד להרוג ולאבד את האויב הרצחני והמתועב כולל השטחת המבנה שהרוצחים מכנים ביח ואמבולנסים

יחיאל היקר, לאחר שקראתי את הטור שלך אני יותר בטוח ומאמין בדרך של צהל. כפי שאני רואה זאת צהל פועל על פי אמנת ז׳נבה יותר מכל צבא אחר , בעולם . (אמנה משנת 1949 בין מדינות , פחות מותאם לטרור מטורף) .כאשר אתה נלחם עם טרוריסטים שמשגרי הטילים שלהם מוסתרים בבית החולים ועמדות הירי שלהם בחצר בית הספר אין ברירה אחרת. עם חפץ חיים חייב להלחם על קיומו.

אנונימי/ת
10.11.2023, 13:16

פרופסור נכבד.
אני מאבחן שאתה מנותק מהמציאות

אנונימי/ת
10.11.2023, 13:23

אנונימי מ 13:16, אתה צודק לחלוטין. הנ״ל מנותק.
ייתכן שאם היה לו בן לוחם כעת ברצועה, היה מדבר אחרת.

אנונימי/ת
10.11.2023, 14:10

בלה בלה זה כבר מזמן לא בית חולים, זה מחנה צבאי שמחזיק בני ערובה עזתיים, החמאס מתכנן לבצע שם הרג עצום של עזתיים ולהאשים בזה את ישראל, (ידע מבוסס) הפצצה שם תציל הרבה עזתיים.

אנונימי/ת
10.11.2023, 14:14

נודניק אחד. תתעסק ברפואה פנימית. שיפא זה מסגד רצחני לא בית חולים. להשמיד עכשיו.

10.11.2023, 15:02

קראתי את דבריו ההזויים של הפרופ . לא אתיקה לא משפט ולא אמת . אין שום אמנה לגבי טרוריסטים , ובודאי לא בעד פלסטנאצים ותומכיהם הוריהם ומחנכיהם . האנסים רוצחים שוחטים מבשלי תינוקות וכורתי איברים . והורגי הורים על ילדיהם .

אנונימי/ת
10.11.2023, 17:12

יחיאל כותב דבר אחד נכון: אין צורך בסמכות הרפואית על מנת ללמד את הצבא מתי והיכן מותר לו להפעיל כוח קטלני.
כל שאר המאמר סתם טרחני.
צהל פועל על פי החוק ואף בצורה מחמירה יותר. אמנת ז'נבה בכלל התייחסה לעימותים בין מדינות ולא בין מדינה לארגון טרור - שפר הגדרה פעולותיו הם פשעי מלחמה (משום שטרור מופנה כלפי אזרחים).
בערבית יש משפט: 100 אימהות תבכנה ולא אמא שלי תבכה

10.11.2023, 22:43

מאמר חשוב ומאיר עיניים. טוב שהוא מתפרסם בתקופה קשה וטראומתית כזו. חבל שהשיח בפורום הזה מבטא בעיקר דעות של אנשים קיצוניים ביותר (רובם מסתתרים תחת מעטה של "אנונימיות"). דעות כאלה אינן מכבדות את מקצוע הרפואה. גם בשעת משבר נוראי כמו זה שעברנו אסור לנו להידמות לאוייב החמאסי ולאבד צלם אנוש.

אנונימי/ת
11.11.2023, 18:37

אבנר? הבן שלך היה ברעים? בעזה? כך גם דעתך על היטלר? הכי מפנק לשחק אותה הומני.

צודק. נקודה חשובה ונכונה. טוב להיות הומני על חשבון חיי החיילים.

למה מערכת DOCTORS ONLY בזמן המלחמה מפרסמת יותר תמונות של ''בלטי מעורבים'' המסכנים מאשר תמונות של אזרחים שלנו או חיילים??? אם הם בלטי מעורבים, למה הם לא עזבו את עזה ב07.10.23 בשעה 12.00 בצהריים? הם ראו מה קורה. הם כן הבינו שתהיה תגובה או לחימה. אם הם כל כך דאגו לילדים וחולים, למה במקום לצחוק ברחוב ולחלק סוכריות ולתת מכות לילדים חטופים ולצלם נשים שלנו ללא בגדים שעברו אונס? למה? אם אתם לא מזדהים עם חמאס, רוצו לרפיח. המעבר היה פתוח.

14.11.2023, 19:05

ועדיין פתוח. צודקת

נכון, כיף להיות הומני וידעת של חוק בין לאומי? זה לא להתנדב ב זק''א בדרום ולא למסור לאישה עם ילידם או לאימא בשורות קשות על חיילים. לשבת בחדר עם מזגן ולכתוב על הומניות. מה שהיה בבארי יגיע לתל אביב ומה שמקרב את זה - הומניות מלאכותית שלא מחוברת למציאות.

בבעלי החיים אנחנו מטפלים כדי שנוכל לשחוט לבשר ללא מחלות. את באייכמן טיפלנו כדי שיהיה בריא מספיק להוצאתו להורג. את צוקורס - פושע נאצי - חיסלנו בדרום אמריקה ללא משפט....ודי לחכימא ברמיזא. אמנת ג'נבה היא עלה תאנה - ראה איך הצלב האדום מתייחס לעניין 240 החטופים !! אבי ואימי היו באושוויץ - בארי ועוטף עזה היו שידור חוזר של אושוויץ לעם ישראל. החמאס ואיראן עשו את הזוועות בכוונה לנגן על הזכרון הלאומי של השואה. המוח המבחיל המתכנן והמוציא לפועל הוא המשך ישיר מחאג' אמין אל חוסייני והיטלר ועד יחיא סינוור - אותו סינוור שהצלנו את חייו מסרטן מוח. בית חולים שיפא מהווה כיסוי למפעלי אמל"ח תת קרקעיים קני שיגור לתל אביב לפגיעה באיכילוב ובתל השומר. השיגור האחרון הכושל מתוך שיפא הוא זה שגרם לפגיעה האנושה בבית החולים שבו הואשמה ישראל כמו בבית החולים הקודם וכולם יודעים ומבינים את זה. יתכבדו הרופאים יפי הנפש ולא יסעו לפולין אלא לקרמטוריום בישובים בעוטף עזה - כל בית וכל ממ"ד בו שרפו את ילדינו ומשפחות יהודיות על קידוש השם. דוקטור נכבד במלחמה יש כלל אחד כל מה שחשבת שהבנת על אנושיות נעלם. אל תטיף לי מוסר

על המאמר הזה כבר נאמר "כל המרחם על אכזרים סופו שמתאכזר על רחמנים" . כאן זה רק בסוף, כבר עכשיו הוא מפקיר את מיטב בנינו הלוחמים להשגת שלום וביטחון לכל מדינת ישראל

אנונימי/ת
12.11.2023, 01:29

שוב הר"י מפרסמת מאמרי דעה שמעדיפים שחיילי צה"ל ואזרחים ישראלים ייהרגו ובלבד שלא נפגע בתושבי עזה תומכי הטרור וממליכי החמאס.
הר"י הפך לארגון קיצוני עם ניחוחות אנטישמיים. בושה וחרפה, ועוד מתהדרים בכתר "אתיקה"

13.11.2023, 09:44

פרופ׳ יקר מאמר הדעה שלך שנכתב ממגדל השן של אוניברסיטת תל אביב מנותק לצערי מהמציאות! ועם זאת גם אני מתנגד לכרוז של רופאים לגבי ״זכויות החיילים״ . כמובן שאין מקום לפגיעה באזרחים, בתי חולים וכד׳ בכוונה, אך הסיבה המרכזית להתנגדותי היא שכרוז כזה של רופאים פוגע במלחמה ההסברתית שלא פחות חשובה מהמלחמה לחיסולו של החמאס. ואחרי שאמרתי זאת מדובר במלחמה בארגון טרור וכל האמנות כמו ג׳נבה, וחוקים בינלאומיים לא מתייחסים לכך. וכן, אסור לנו לנהוג כמו החמאס, כלומר לערוף ראשים, לכרות אברים, לאנוס, לרצוח ולחטוף תינוקות . אבל בהחלט מותר להגן על החיילים ולפגוע במקומות לכאורה אזרחיים שבהם יש מפקדות של החמאס. כמו שנכתב בעיתון הארץ שלא נחשב לעיתון ״ימני״ במיוחד חטיפת תינוקות נעשתה לשם הגנה של החמאס בפני התקפה ישראלית. אני שיניתי את תפיסת העולם שלי מה שמכונה ה״קונספציה״ וזה לא הופך אותי לפחות הומני ורופא פחות רגיש ממך לסבל של אחרים. צר לי שאזרחים חפים מפשע נהרגים ונפגעים בעזה אבל אין בררה אחרת . גם במלחמת העולם השנייה רק לקראת סופה הופצצו ערים גרמניות כמו דרזדן שהושמדה ובטוח שנהרגו חפים מפשע, שלא לדבר על פצצת האטום על הירושימה ונגאסאקי - כל אלה נעשו אחרי שהושמדו שישה מיליון מבני עמך ועוד 20 מיליון אזרחים אחרים. אז אנא ממך אל תטיף מוסר זה לא המקום והזמן