• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
מחקרים

גורמים תזונתיים הניתנים לשינוי בשינה של מתבגרים

בעיות בשינה נפוצות במהלך גיל ההתבגרות, ושינוי גורמים תזונתיים עשוי לתרום לתוצאות שינה טובות יותר אצל מתבגרים

04.04.2024, 17:36

בסקירה שיטתית ובמטה-אנליזה שפורסם בכתב העת Sleep Medicine, החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של גורמים תזונתיים הניתנים לשינוי על בריאות השינה בקרב מתבגרים.

בחיפוש שיטתי של מחקרים בשישה מאגרי מידע כולל MEDLINE,י PubMed, Embase, Scopus, CINHAL, ו-CENTRAL עד נובמבר 2023, החוקרים זיהו 33 פרסומים שהעריכו את הקשר בין גורמים תזונתיים הניתנים לשינוי לבין תוצאות שינה אצל מתבגרים בגילאים 12-18 שנים. החוקרים השתמשו בכלי הערכת האיכות של ה-NIH להערכת איכות המחקרים הכלולים. מטה-אנליזה בוצעה על תת-קבוצה של מחקרים (n=6) כדי לברר את השפעת גורמים תזונתיים על בריאות השינה.

תוצאות המחקר הדגימו כי צריכת מזון בריא הייתה קשורה באופן עקבי לשיפור תוצאות השינה בקרב מתבגרים, בעוד שצריכה גבוהה יותר של מזונות עשירים בשומן או בסוכר ובשר אדום או מזון מעובד היו קשורים לתכונות שינה גרועות יותר. המטה-אנליזה הוכיחה עוד כי מתבגרים עם צריכת קפאין גבוהה יותר התמודדו עם סיכויים מוגברים לבעיות שינה (יחס סיכויים = 1.67, רווח סמך 95%: 1.28-2.17), בעוד שצריכת אלכוהול הייתה קשורה באופן מובהק לנדודי שינה (יחס סיכויים = 1.17, רווח סמך 95%: 1.07–1.27).

לסיכום, למרות הטרוגניות גבוהה בין מחקרים, סקירה שיטתית זו מדגישה את התפקיד המבטיח של גורמים תזונתיים בריאים בשיפור האיכות והכמות של השינה אצל מתבגרים. תוצאות המטא-אנליזה מדגישות גם כי הפחתת צריכת קפאין ואלכוהול מהווה פוטנציאל לתמיכה בשינה טובה יותר באוכלוסייה זו. עם זאת, יש צורך באימות נוסף באמצעות מחקרי התערבות.

מקור:

Modifiable dietary factors in adolescent sleep: A systematic review and meta-analysis. Ling Zhong, Xuan Han, Ming Li, Shan Gao. Sleep Medicine March 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  בני נוער ושינה,  מזון בריא,  דיאטה,  צריכת קפאין,  צריכת אלכוהול
תגובות